CURRENT SALE

GALLERY

Articles

Egy festő diadala

 

Fel kell tennünk a kérdést, hogy a Papp István képtereiben végbemenő „festészeti forradalom” milyen fejlődési szakaszokon ment át, és milyen kulturális alapokon gyökerezik. Új művészeti távlatokat nyító nagyhatású képek, amelyek a XX. Század nonfigurativ és leegyszerüsítő festésmódjától eltérő stílust képviselnek. Elsőre úgy tűnik, hogy ez a művész a valóságot állítja az ábrázolásának a középpontjába, de fokozatosan ráébredünk, hogy ez a képstruktúra gyökeresen eltér a megszokott valóságábrázolástól.

Érezzük, hogy alapvetően benne van a ráció és a matematika törvényrendszere, de mégis ez a világ az univerzum változatosságából a tudatalatti elemeket hozza egységes egésszé. A festő empirikus megközelítéséből következően a festményein egy összetett „tárgy és ember” komplexum látható, a parányi részletek olykor aprólékos elnagyolásával. Érzékletesen építi a testfelszínek és a tárgyak felületének jellemzőit is.

Read more...
 

Az őrület dühöngő seprűje

Papp Sebők István festészetéről

 

A szürrealisták szerint semmi sem szebb annál, mint amikor az esernyő és a varrógép a boncasztalon találkozik.
Papp Sebők István művészetében azonban semmi sem szebb annál, amikor egy ősi tudatalatti, archetipikus jelenet a felszínre kerül; megjelenik a tudat és a tudatalatti határán. A szürrealizmus azonban ezzel a különleges társítással nem szűnt meg, hiszen ez a festészet – bár egy más megközelítésben és más elemekkel – szintén „szürreálisnak” mondható. Ezek az alakok valami szürreális világból lépnek át a valóságba. Egy másféle halmazállapotról van szó.

Read more...
 

Archetipikus tájképek

Papp Sebők István festészetéről

„Egyperces”

 

Papp Sebők István archetípikus élményeket fest. E témaválasztás szokatlan jelenség a festészet történetében, hiszen a tudatalatti inspiratív ereje évszázadok óta foglalkoztatja a művészeket. Végigkövethetjük, ahogyan a tudatalatti az egyes korszakok szerint változik, jelen van a kompozícióban, vagy a kép hátterében rejlik. Persze, a mai világban nagy mennyiségben ömlik ránk a klasszikus művészet műtermi „kimódolt” kompozíciója, az impresszionizmus „pillanat-festészete”, az expresszionisták „dühödtsége”, vagy a modernek „kiégettsége”.

A tudatalatti kutatása azonban az emberi elme mélyebb rétegeit próbálja feltárni, a felszínek alatti ősi változatlanságot, a mély, maradandó és átöröklött rétegeket, melyeket önmagunkban hordunk.

Read more...
 

Archetipikus mozgásképek

Papp Sebők István festészetéről

„Egyperces”

 

Minden képi elem a képen belül mozgásban van, az árnyékok rendkívül izgalmasan és szervesen kísérik a figurákat, mondhatni, hogy egyenrangúvá válnak magukkal a figurákkal és tárgyakkal. Mindkettőnek motívum szerepe van, teljességgel összetartoznak. Olykor árnyékokat látunk tárgyak nélkül, az árnyékok rávetülnek valamelyik felületre, és ez által az intenzív festői összhatást növelik. A szemlélő kutat a kompozíció egészén, érzéseiben felismeri, hogy az áramlásokat is figyelnie kell, minden nyitott, viszont minden mozgásban van – a fizikai mozgásmotívumokat szellemi kapcsolatok egészítik ki.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 Next > End >>

Page 3 of 7
Hungarian (formal)