CURRENT SALE

GALLERY

Articles

Ősi emlékképek egy engesztelő táncjátékhoz

Papp Sebők István triptichonja és festményei

 

Három nagyméretű festmény, triptichon, mely egymással összefüggésben van; Ádám, Éva és Káin. Az első három ember, hisz Káin volt az elsőszülött. A művek színvilágukban a megszokott klasszikus rendszert követik, realisztikus testfelszínek és tárgyak rendszerei. A plasztikus hatás megvalósul, de egyértelmű hogy a mondanivaló az elsődleges, az ősi alakok titkokkal övezett körvonalainak a megjelenítésében. Lélekszimbólumok.

Az alakok mozgásban vannak, mintha egy táncjelenet adott pillanatát örökítenék meg, abban az adott mozdulatban rakódott rájuk a hatalmas gally-tömeg. Visszaszorító erőként ez az ősi massza elkapja őket, és egy adott pózban megmerevíti őket; de érezhető, hogy a következő pillanatban felszabadulhatnak ez alól, és újra folytatni fogják megállíthatatlan táncjátékukat. Mintha keresztény kultúrával lenne dolgunk, hiszen a művek világa egyben a keresztre feszítést idézi, formai világuk erősen utal a múlt kétezeréves kultúrmegnyílvánulásaira, vallási jelképrendszerére.

Read more...
 

A megfejthetetlen idők kutatása

Papp Sebők István képeinek kapcsán. Szabad gondolatsor egy különös festészeti stílusról

 

Papp Sebők István egy olyan művész, akinek fokozatosan növekszik a közönsége, különös transzcendens légtért valósít meg; a légüres tereket is feltölti filozófiával. Radikálisan emeli, magyar művészet erőterét, bár nem a nonfiguratív modernizmus áramlataiba illeszkedik, hanem egy teljesen különálló utat jár be. Ez egy rendkívül egyéni látásmód, a transzcendens, a tudatalatti érzékenysége nagy ívű pályát mutat.

Komplex módon járja körül a társadalom tudatalattijában rejlő művészetterápiás és pszichoszociális titkokat, melyek egyszerűen a felszínre jönnek és éreztetik hatásukat a művészeti tárgy kialakulásában. Ez egy transzcendens atmoszféra. Belső terek melyek a tudatalattiból jönnek a felszínre, részként jelennek meg, de tudjuk, hogy ez a belsőnk egészének részei. Egy olyan különleges fonalat ragad meg, mely az idő múlásával kapcsolatos, érzékenysége a tudatunk legmélyére nyúlik. A megfejthetetlen időt kutatja, az eltűnt régmúlt dolgokat; távlatokat, melyek a tudatalatti leheletfinom bugyraiba nyúlnak vissza.

Read more...
 

Egy borzasztóan szép kiállítás emlékére

Káin és Ábel, majd Lámekh testamentuma

 

Az értelmezés nehézsége mindig abból következik, hogy minden igazi remekmű kollektív és egyéni képzetek különös koncentrátum, amelynek titkaiból mindig több a kifürkészhetetlen vagy csak sejthető, mint az egyértelműen megfejthető. A kimagasló alkotások hiteles értelmezésének már puszta esélyét sem könnyű megteremteni.

Papp Sebők István által alkotott művek olyan környezetet képeznek, amelyre a világ legnagyobb múzeumai jelentkeznek, hogy állandó kiállításaikba beillesszék ezeket a műveket. Jellegzetes produktumok, amelyek egy úttörő tehetség tévedhetetlen ösztönével és egyben tudatos szelekciójával jöttek létre, tanúbizonyságot téve, hogy új programok igenis lehetségesek; és megvalósíthatóak.

Read more...
 

Orvvadászat a tudatalattiban

 

A képeken megjelenített szituációk mintha valamiféle morális antinómia (feloldhatatlan ellentét) szereplői lennének: feljöhetnek-e a mély tudatalattiból ezek az archetipikus alakok? Egyáltalán, milyen mélyen rejlik az emberi emlékezetben ez a bizonyos „tudatalatti”? Jung mélylélektani elemzései során milyen mélyről jöttek fel az emlékképek?

Ezek a figurák a képeknek olykor visszatérő alakjai… elfekvő figura, táncosnő, Michelangelo-alakok. A tudatalattiból való felbukkanásuk egy olyan életvilágra utalnak, amely napjaink kortárs művészetében nem nagyon bukkan fel. A mély tudatalatti, az archetipikus, a testamentumi történetek – az emberiség személyes mély emlékképrendszerét alkotják; alkotójuk ezért is nevezte magát néhány munkája alapján „az archetipikus tudatalatti festőjének”.

Read more...
 
<< Start < Prev 1 2 3 4 5 6 7 Next > End >>

Page 2 of 7
Hungarian (formal)